Att få saker gjorda och må bättre

Mental energi är ett begrepp man ska se väldigt väldigt skeptiskt på, man bör även vara skeptisk till de som utlovar det. Idag utlovar jag det. Var skeptisk, men ha ett öppet sinne, läs!

Jag har alltid stört mig på bristen på kontroll i livet, har alltid velat ha och klurat på ett system som gör att man alltid vet hur man ligger till och vad man bör göra just nu. Kort sagt vill jag slippa oroa mig och kunna fokusera på en sak i taget, människor tenderar att fungera bäst så.

Lyckligtvis är det inte bara jag som funderat på detta, personen jag presenterar här är David Allen, och hans system heter kort och gott ”Getting Things Done” (GTD). Jag skulle vilja påstå att GTD lyckas ganska bra med att lösa de problem jag nämnt samt ge mer engagemang, fokus och ”mental energi…”.

Tanken bakom GTD är att ens dåliga fokus beror på att man har massvis av löften både till sig själv och till andra. Har man inget bra system som håller koll på det här ÅT en så vet man aldrig vad man egentligen borde göra och mår därför dåligt vad man än gör.

Rent tekniskt är GTD väldigt enkelt. Det består av en serie frågor man bör ställa sig varje gång något nytt dyker upp i ens liv, vare sig det är en idé om en personlighetsändring eller ett löfte om att man ska lämna in en uppsats ett visst datum. Dessa frågor sorterar in det nya objektet i ens liv på ett sätt så att det dyker upp igen när man behöver det. Hela processen kan ses i bilden nedan:

Det jag har att bidra med är min metod för att komma igång med GTD, för det krävs ett systemskifte. Vissa saker i GTD känns väldigt onaturliga eftersom man är ovan, men följer man dem inte så fungerar inte systemet alls eftersom det fortfarande är det gamla systemet man litar på.


Steg 1: Skriv ner allt som behöver ändras.
Gå ett fysiskt varv runt lägenheten, skriv ner precis allting som inte är som du vill att det ska vara. Gå ett elektroniskt varv runt datorn, kolla mail etc, varje mail blir en punkt, osv, allt som ropar på ens uppmärksamhet helt enkelt. Gå ett mentalt varv runt de platser du ofta befinner dig på, förhoppningsvis associerar din hjärna då fram saker som behöver göras där, skriv ner även dem.

Låt detta ta tid! Jag tog ungefär två timmar på mig, en timme till det första tänkandet och en timme för att låta saker dyka upp i huvudet spontant.

När jag gjorde detta fick jag ihop nånstans mellan 50 och 100 punkter.

Steg 2: Skippa allt som du redan har en god vana för.
Det ger ingenting att skriva ner ”ät mat”, ”sov” eller ”gå ut med soporna”, även om det är saker som behöver göras. Stryk alltså dessa punkter.

Steg 3: Skriv ner saker som är tre månader bort på en egen lista.
Saker som antingen inte behöver eller kan göras de tre närmsta månaderna på en egen lista, i GTD-terminologi kallas denna someday/maybe.

Steg 4: Processa inbox
Det du har kvar nu är din inbox, det finns bara ett rätt sätt att hantera denna, en sak i taget, hoppa aldrig förbi något. Börja med det översta på listan. Fråga dig själv: Vad krävs för att detta ska vara gjort, rent fysiskt? Krävs bara ett steg så går saken direkt på din fysiska att-göra-lista (mer om denna nedan). Krävs fler steg så är det ett projekt, varje projekt bör ha en egen sida eller bit av en sida där man kan planera och fundera. Fundera ut de fysiska nästa stegen du kan göra, skriv ner dessa på projektsidan och att-göra-listan.

Anledningen till att man alltid bör tvinga sig själv att fundera ut vad nästa fysiska steg är är att man annars garanterat kommer fastna på vissa saker och undvika dem. Det är alltså de odefinierade sakerna som är värst att ta tag i.

Den fysiska att-göra-listan får gärna vara indelad efter var saken ska utföras, personligen kör jag med hemma, ute, tele/mail, datorn, skolan och annat, på så vis slipper man leta runt så mycket.

Om saker i din inbox inte är saker som kräver handling så är de antingen referensmaterial, skräp eller något man väntar på, sätt upp en lista på väntar-på, det är nyttigt för sinnet. På så vis kan man titta lite då och då om någon glömt bort en.

Detta är absolut inte GTD i sin helhet eller ens en sammanfattning av GTD, bara starten. Jag kommer troligtvis skriva mer om hur man håller systemet fungerande i framtiden.

Nyfikna personer skaffar boken/ljudboken getting things done fast.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: